Forfatter
Janne Rosenberg
Cox Kommunikasjonsbyrå

Foto

Fikk sitt gjennombrudd på FFU-seminaret

I tillegg til å være et sted for kunnskapsutveksling, er FFU-seminaret en viktig arena for å vise seg fram. Det har Mobideck fra Bryne fått erfare. 
 

Forfatter
Janne Rosenberg
Cox Kommunikasjonsbyrå

Foto

Mobideck var på plass igjen som utstiller på årets FFU-seminar for å vise fram smarte sjøsikringssystem.


– Hadde det ikke vært for at vi var utstiller på FFU-seminaret for to år siden, så hadde vi ikke eksistert som et firma i dag, forteller administrerende direktør John Sverre Gundersen. På FFU-seminaret traff de en representant fra Scanmudring, som var blitt utfordret av Statoil på å bli mer effektive med få mobilisert alt på dekk og klart til operasjon.
– Det hele endte med at vi fikk en kontrakt med Statoil. Sammen med vår metode og utstyr kan de nå være klare på dekk i løpet av 12 timer, forteller Gundersen.

Smart og effektiv sjøsikring
Mobideck leverer en metode for å sjøsikre utstyr på en enklere måte som innebærer mindre sveising og færre antall løft.
– Med bakgrunn av båttype, enhet (container/vinsj/chute etc), og hvor på båten det skal stå, kan vi sette sammen sjøsikringen på vårt verksted med standardkomponenter slik at det passer til båten og enheten. Vi leverer dette til kunden på kaien og monterer utstyret som skal brukes på våre rammer. Deretter løftes hver enhet med sjøsikringen om bord i ett løft. Normalt gjøres dette med tre eller flere løft da sjøsikringen løftes ombord først i form av løse bjelker og enheten separat. Vi skrur eller sveiser da fast enheten i dekk slik at det er sikret. Sammenlignet med tradisjonell sjøsikring så har vi fjernet opp til 70 % av sveisingen halvparten av løftene, sier han.

Gjenbrukbar
Når operasjonen er ferdig og utstyret skal av, skrur de løs brakettene som er sveist til dekk og kan løfte av alt samtidig, inkludert sjøsikringen. På dekket står det da igjen braketter som man lettere og trygt kan kutte bort uten at det foregår løfteoperasjoner i nærheten, eller at det blir skade på enhetene som ved tradisjonell sjøsikring normalt vil stå der når det skjæres bort.
– Sjøsikringen vår er gjenbrukbar, og metoden gjør at man får mer effektiv tid på fartøyet og kommer raskere i gang med jobben, sier Gundersen.



Stor etterspørsel
Så langt har Mobideck levert sjøsikring til 35 enheter til blant annet Statoil, Deep Ocean, Reach Subsea, Petromarker og Subsea 7.
– Vi merker optimismen i markedet, og har nytt utstyr i produksjon for å klare etterspørselen. Vi har allerede startet året med første jobb, og er nå på tur med kunde for å besøke fartøy og planlegge operasjon de skal ha i vår. Vi håper å ha fått levert til 3-4 operasjoner før sommeren kommer, sier Gundersen. 

 

TOPP