Forfatter
Janne Rosenberg
Cox kommunikasjonsbyrå

Foto
Janne Rosenberg
Cox kommunikasjonsbyrå

Gøy med Subsea Challenge

Under årets FFU-seminar kunne seminardeltakerne ta del i et spennende Subsea Challenge mellom Røyneberg Skole og Sola Skole.

Forfatter
Janne Rosenberg
Cox kommunikasjonsbyrå

Foto
Janne Rosenberg
Cox kommunikasjonsbyrå

Elever fra Røyneberg skole i dyp konsentrasjon.


I samarbeid med FIRST LEGO League Scandinavia (FLL) har FFU utformet «Subsea Challenge», som gjennom ulike oppgaver relatert til undervannsteknologi skal vekke interessen blant unge. Elever fra Røyneberg skole og Sola Skole var invitert til årets FFU-seminar for å gjennomføre et Subsea Challenge som de viste til seminardeltakerne i pausene.

Utfører reelle oppgaver med roboter
Oppgavebrettet består av et bord med LEGO-installasjoner, hefte med arbeidsoppgaver og bruksanvisninger, programmerbar LEGO-robot, ekstra LEGO til verktøybygging og datamaskin til programmering. Barna skulle ved bruk av roboter navigere rundt på banen og utføre gitte oppgaver. Det kan være alt fra å plassere ulike verktøy, til inspeksjon av utstyr. Her får de forsøkt seg på reelle problemstillinger som skal gi de en bevisstgjøring av bransjen. Lærer for elevene ved Røyneberg skole, Øyunn Lohne Idriss, kunne fortelle om en engasjert gjeng som hadde gledet seg til å komme på seminaret.
– De som er med her i dag har tidligere deltatt i Lego League, så de er litt erfarne og topp motiverte. Vi har oppgavebrett på skolen og vi ser at dette fører til at elevene lærer både samarbeid og programmering. I tillegg må de være kreative. I ettertid har de skrevet rapporter, og her må de være innovative, samt de får brynet seg på markedsføringsdelen da de må skrive hvordan de skal få folk til å produsere det de har laget, sier hun.

Lærerikt
Under konkurransen var elevene veldig engasjerte, og de gikk grundig inn i oppgavene de hadde fått servert. I følge Emilie Cleemput Skarstein fra Sola Skole er Subsea Challenge både gøy og utfordrende.
– Det er veldig kjekt. Vi lærer programmering og får mestringsfølelse av å klare de ulike oppgavene. Å programmere er ikke vanskelig, utfordringen er å få det til å stemme. Her er det mye prøving og feiling, sier hun.  Etter en meget spennende kamp var det til slutt Emilie og de andre elevene fra Sola Skole som gikk av med seieren.

Les også om: FFU-seminaret 2018

TOPP