Forfatter
Nina Blågestad
Cox kommunikasjonsbyrå

Foto
Christian Borlongan

Unge bygger subsea-interesse

Gjennom spesiallagde Lego-oppgaver skal barn få interesse for subsea-faget.

Forfatter
Nina Blågestad
Cox kommunikasjonsbyrå

Foto
Christian Borlongan

FFU og FIRST Scandinavia har samarbeidet om å laget oppgavebrett spesialdesignet for subsea-faget.

Sammen med FFU har FIRST Scandinavia utarbeidet et oppgavebrett spesialdesignet for subsea-faget. «Norwegian Subsea Challenge» er laget på samme mal som kunnskapskonkurransen «First Lego Leauge» (FLL) og skal vekke interessen blant unge for undervannsteknologi.

– Målet med oppgavene er at barn og unge skal lære seg å programmere, og få en innføring i hvilken teknologi FFU arbeider med. Med «Norwegian Subsea Challenge» kommer vi ut i skolene med spennende oppgaver der elevene får jobbe med problemstillinger relatert til undervannsteknologi, sier Per-Arild Konradsen, daglig leder FIRST Scandinavia. Stiftelsen ble etablert i 2000 og skal stimulere barn og unge til interesse innenfor realfag. Hver høst arrangerer de en stor robotkonkurranse, FIRST LEGO League. Deltakerne jobber med oppgaven i åtte uker, før de deltar i en finale i 52 deltakerbyer. De som vinner her, blir alle invitert til den skandinaviske finalen, som i år holdes i Mo i Rana.

Spesialdesignet for FFU

Hvert år har oppgaven et samfunnsaktuelt tema, som i år er avfallshåndtering, «Trash Treck». Konkurransen har vokst seg stor og populær, og arrangeres nå i 80 land verden over. FFU så en mulighet til å utnytte konseptet til også å vekke unge subsea-spirer. Sammen har FFU og FLL utviklet en robotbane med oppgaver relatert til teknologi på havbunnen. Prosjekt «Norwegian Subsea Challenge» er nå stort sett ferdig, og er klar til å prøves ut i Bergen og Stavanger. Gruppeoppgaven skal gi barn og unge en lærerik innføring i undervannsteknologi, og består av et bord med Lego-installasjoner, hefte med arbeidsoppgaver, programmerbar Lego-robot, ekstra Lego til verktøybygging og datamaskin til programmering.

Oppgaven passer for aldersgruppen 10-16, og for First Scandinavia har det vært et spennende prosjekt.

– Dette er et nytt fagområde for oss. Et viktig aspekt ved oppgavene er det samfunnsmessige perspektivet, da dette er kjernen i teknologien som har sikret Norges velstand. Vi håper dette kan bidra til økt interesse og vise viktige og spennende arbeidsplasser, og samtidig sette lys på en faggruppe som ellers ikke kommer så godt til syne, sier Konradsen.

For FFU er det viktig å sette fokus på robotikk og automasjon, to viktige felt for foreningen. De etablerte kontakt med First Scandinavia for å lage et oppgavesett som ligger tett opptil næringslivet.

– FFU har lenge jobbet for å nå frem til morgendagens ingeniører gjennom presentasjoner på skoler og deltakelse på yrkesmesser. Nå ønsker vi å vise hvor spennende våre arbeidsoppgaver kan være, og på denne måten få flere til å velge realfag med fokus på undervannsteknologi, sier Rune Høyvik Rosnes, styremedlem i FFU. Nå jobber FFU for å få fotfeste i O&G-klyngene fra nord til sør, og søker etter samarbeidspartnere slik at spillbrettene kan finne veien ut i skolene og de mange Lego Leagues rundt om i landet.

– Vi arbeider nå med å få interessen opp i regionene, slik at vi kan rulle dette ut for fullt, sier Rosnes, som håper prosjektet vil vekke begeistring hos både kommende og eksisterende teknologer.

 

Realfag på fremmarsj

– For oss er det «good news» at flere blir kjent med FIRST LEGO Leauge. En vinn-vinn situasjon, sier Konradsen.

Den ideelle stiftelsen feirer i år 15-årsjubileum. I tillegg til den store konkurransen FIRST LEGO League, har de også utviklet Newton-konseptet.

Stiftelsens mål er å få flere interessert i realfag, og de kan se tilbake på en positiv utvikling siden starten. I en undersøkelse blant deltakere i FLL i 2013 svarte 67 prosent at de hadde fått økt interesse for teknologiske fag. Topp tre på ønskelisten for fremtidige studier var teknologiske fag, engelsk og naturfag.

– Det er ingen tvil om at søknader til realfag- og teknologistudier har økt. Vi kan ikke ta æren, men det er summen av alle tiltakene, blant annet fra Forskingsrådet og Vitensentrene, som gir den gode trenden, sier Konradsen.

Mens jentene er på full fremmarsj i realfagene, er Konradsens erfaring at prosjekter som First Lego League kan være en fin innfallsvinkel for gutter.

– Responsen vi får fra lærere, er at gutter som gjerne lager litt uro i klasserommet, virkelig vokser når de får være «hands on» med noe praktisk, sier gründeren. Han trekker også frem at oppgavene krever mange former for kompetanse.

– De åtte ukene prosjektet varer, må deltakerne faktisk jobbe som en bedrift. Noen driver med forsking, andre programmeringen eller markedsføring. Som i næringslivet må man jobbe sammen med andre med ulik kompetanse, mot et felles mål, påpeker Konradsen. 

Bort fra nerdestempelet

Han er selv utdannet sivilingeniør, og jobbet i en rådgivende konsulentbedrift da han oppdaget First Lego League. Han hadde da tre små barn og brant for å gi dem gode opplevelser med realfag tidlig.

– Jeg ville bort fra nerdestempelet og fokuset at man først må være kjempegod i matte for å interessere seg for realfag, men heller vise alt det spennende man kan jobbe med, og dermed vekke interesse for fagene, sier Konradsen.

Han kom tilfeldigvis i kontakt med gruppen som jobbet med dette i Boston, og ville teste det ut i Norge i år 2000. 15 år etter har stifteren, gründeren og den daglige lederen 10 ansatte arrangerer konkurranser i hele Skandinavia, samtidig som konseptene ekspanderer til utlandet.

– Det ble ikke mer sivilingeniørjobb på meg, smiler stifteren.

 

 

 

Fakta om FIRST LEGO League

• Årlig kunnskapskonkurranse med deltagere fra 10-16 år.  Lego utvikler konseptet, som arrangeres i 80 land. 26 000 lag fra hele verden deltar.

• Utfordrer barna til å tenke som forskere og ingeniører. Lagene har 8 uker på seg til å løse en teoretisk og en praktisk del. Tema i år er «Trach

Treck».

• I den praktiske delen skal lagene designe, programmere og teste en autonom robot som skal løse robotoppdrag på en bane. Verktøyet lagene

bruker er en LEGO MINDSTORMS ® robot.

• Påmeldingsfrist i år er 1. september, 7.november går byfinalene av stabelen, mens den skandinaviske finalen finner sted i Mo i Rana 28.november.

• «Norwegian Subsea Challenge» er laget av FLL på oppdrag av FFU, og tilsvarer en oppgave i First Lego League, men er skreddersydd for subsea.

TOPP