Med «Thor» og brunost i Canada
Mellom fullført bachelor-studie og konkurransen i slutten av juni, har laget jobbet med å feilsøke, finjustere og perfeksjonere ROVen de utviklet det siste semesteret. Og ikke nærmere enn én dag før avreise dukket nye problemer opp. Det var bestilt billetter for å være tidlig på plass i Canada siden ROVen måtte plukkes i biter og bygges opp igjen etter reisen, og problemløsning var de blitt eksperter på så utsiktene var gode på vei over dammen.
«Thor» ble skrudd sammen i tide for Technical Presentation hvor det ble presentert og imponert til full score. Videre skulle ROVen vises frem og med glimt i øyet og brunostservering fikk laget utvekslet mye kunnskap med de andre deltakerne i konkurransen. Da showet var over måtte problemene som oppstod like før avreise sees til. Det ble jobbet til langt på natt, og videre om morgenen frem til første sjøsetting. Og den fungerte ved sjøsetting, - i om lag 10 sekunder. Der forsvant bilde til piloten. Strøm av og på, - samme skjer. Vanskelig å fly uten syn.
Fungerte til slutt
Med hjelp av en herlig professor ved Memorial Univeristy fant vi oss en elektrolab hvor hele laget var i sving de to timene vi hadde før second run. I vannet fungerte kameraet, men nå var det ikke liv å spore i thrusterene, og om det var det så var det ikke slik de var designet for å operere. Med noen kreative grep klarte likevel piloten å hente poeng fra noen av observasjonsoppgavene.
Siste forsøk, siste tur i bassenget var dagen etter og nok en lang natt senere sto vi alle med ti fingre krysset. «Thor» ble låret i vannet og alt fungerte som det skulle. Én etter én oppgave ble utført på bunn, både ved observasjon, bildeanalyse og ved hjelp av den 5-aksede manipulatoren fløy våre to piloter «Thor» fra post til post.
Søvnløse netter og jetlag
Det ble en velfortjent avslutning på konkurransen for laget etter alle timene uten søvn og med jet-lag, men i de to første bassengene tapte laget mange poeng, og endte til slutt på en 19. plass sammenlagt.
Samtidig har en resten av organisasjonen vært hjemme og jobbet videre med utviklingen av vår første AUV, «Loke». I en tungtrådt oljenæring har noen sommerjobber gått tapt for studentene, som heller har nedlagt flere «sommerferie-verk» på universitetets laboratorium og verksted. En ny CNC-fres har blitt pakket ut av emballasjen og blitt satt i full sving. Ved hjelp av denne gikk nå produksjonen av AUVen noe fortere, og den fysiske utførelsen nærmet seg ferdig i begynnelsen av august, men autonom var det vanskelig å kalle den.
På observasjonstur til Italia
Selv om laget siktet mot årets euRathlon-konkurranse i Italia, ble omfanget av prosjektet for stort til å fullføre i tide. Mens «Loke», AUVen vår ble igjen hjemme, reiste likevel tre studenter ned til Piombino, i Nord-Italia som observatører for å ta lærdom av de andre lagene og se hvordan oppgavene i vannet utføres.
Etter en noe turbulent flytur, hvor bagasjen ble igjen i Paris, ble vi tatt godt imot av «konkurrentene» våre, som med stor entusiasme viste oss rundt på området ved det nedlagte kraftverket hvor konkurransen skulle være. Det var stor aktivitet med testing utover kvelden før dronene, morgenen etter skulle vise hva de var gode for.
euRathlon er en konkurranse for autonome farkoster til lands, vanns, og i luft. Vår plan var å delta i kun subsea-delen av konkurransen, og det var her vi hadde vårt fokus under oppholdet. Der vi har fokusert mye på å først utvikle en fysisk plattform å jobbe på, hadde mange av lagene anskaffet seg en «SPARTUS II AUV» som er utviklet som et forskningsprosjekt ved universitetet i Girona, Spania, og utviklet egen programvare til denne.
I skrivende stund har vi akkurat kommet tilbake fra Italia og har mange nye idéer om hvordan vi skal ta AUV-prosjektet videre mot neste års konkurranse. Vi er nå ferdig med den fysiske utførelsen og må videre vie mer av fokuset til implementering av sensorer og utvikling av software.
Subsea-dagen
Ved siden av de to prosjektene vokser også UiS Subsea til å bli mer og mer synlig for alle studentene på UiS, senest med den første «Subsea-dagen» på universitetet som ble arrangert 13. Oktober. Vi er stolte av å få vise frem alle bedriftene som støtter oss gjennom våre prosjekter og håper å kunne bidra til å styrke næringen. Flere av bedriftene tok også med seg farkoster, og utstyr, bla. Oceaneerings nye Nexxus ROV, MaCartney med to farkoster fra SAAB og av Subsea 7.
MATE ROV Competition 2016
Allerede ved skolestart var det klart at neste års konkurranse vil være i NASAs Neutral Bouyancy Lab ved Johnson Space Center i Houston, Texas. Et førsteutkast av Competition Manual er også publisert og i det Oceaneering-driftede bassenget skal studentenes ROVer utføre både subsea-relaterte og astro-relaterte oppgaver rundt mock-upen av den internasjonale romstasjonen(ISS).