Subsea-ingeniører på dypt vann

På få år har bergensbaserte Swire Seabed vært med på spennende prosjekter få andre kan vise til. Sølvskatt, romfart og flyvrak er noen av stikkordene.

– Vi kan nok si at vi er verdensledende når det gjelder operasjoner på dypt vann, sier Erlend Eide og Frode Gaupås i det bergensbaserte selskapet Swire Seabed.
På få år har de spesialisert seg på ekstreme operasjoner på store dyp. Det har ført dem til profilerte jobber over hele verden.
– Vi har operert måned etter måned på 5000-6000 meters dyp. Det presser utstyret til det maksimale, det er utfordrende både i forhold til teknikk og fysikk, forklarer Erlend Eide, kommersielt ansvarlig i selskapet.
 

Air France-ulykken og sølvfunn på 4700 meter
Blant de største jobbene selskapet kan vise til er letingen etter Air France-flyet som gikk ned i Atlanterhavet. I 60 dager i 2011 søkte de etter vraket på oppdrag fra den franske flyhavarikommisjonen.
– Da opererte vi med tre AUVer subsea samtidig ned til 6000 meters vanndyp. Det er første gang i historien, meg bekjent, sier Frode Gaupås, operasjonelt ansvarlig i Swire Seabed.
Den gang fant de ikke det savnede flyet, men jobben førte dem til en ny og spennende operasjon, denne gang sørvest av Irland. I 2012-2013 tok de opp 110 tonn sølv fra «SS Gairsoppa». Det britiske handelsskipet var på vei til England fra India med store mengder sølv da det ble torpedert av en tysk u-båt 16. februar 1941. I 2011 ble skipet lokalisert på 4700 meters dyp. «Seabed Worker» ble hentet inn for å bistå det amerikanske selskapet Odyssey Marine Exploration med heving av lasten.
– De kom til oss fordi de trengte vår kompetanse, utstyr og fartøy for å gjennomføre operasjoner på dypt vann kombinert med dårlig vær. Vi brukte sommeren 2012 til å heve en del av lasten, og returnerte sommeren 2013 for å ferdigstille prosjektet, sier Gaupås og Eide.

På jobb for Universitetet i Bergen for å ta grunnprøver utenfor Jan Mayen på 3600 meters dyp. 

 

De forteller at hovedutfordringen med å jobbe på skipsvrak generelt sett er tilgang til det aktuelle området i vraket, der forskjellig type verktøy må brukes i ulike faser.
– Et typisk skip av dette slaget har 4-5 dekk og selv om stålet har ligget på havets bunn i 70-100 år, kan det være like sterkt som om det var bygd i går, forklarer Gaupås.
Operasjonen havnet i Guinness rekordbok som den dypestliggende hevingsoperasjonen
noensinne. Ifølge Odyssey hadde sølvet som ble hentet opp en verdi på om lag 600 millioner kroner i dagens verdi. Noe av sølvet ble levert til norske Samlerhuset AS. De laget blant annet 125 000 minnemynter som ble gitt i gave til etterlatte av norske krigsseilere.


Fått pris av Explorers Club
I 2013 ble Swire Seabed hyret inn av Bezos Expeditions i håp om å finne rakettmotorene som ble brukt under oppskytingen av Apollo 11. Hver Saturn V-rakett i Apollo-programmet hadde fem F-1 motorer på 7,5 millioner hestekrefter
hver, som ble droppet i sjøen etter 165 sekunders drift. Hver motor hadde et forbruk hvert sekund på 1789 kilo med flytende oksygen og 788 kilo med rakettdrivstoff. F-1 motorene er fortsatt de kraftigste motorene som noensinne er laget, og restene av ulike oppskytinger ligger på et stort område utenfor Florida.

I 2013 var Swire Seabed med på å hente opp motorer fra Apollo 11 på vel 4000 meters dyp utenfor Florida. Foto: Bezos Expeditions.


Swire Seabed brukte mye tid i planleggingen av oppdraget sammen med teamet fra Bezos Expeditions. Blant annet ble spesialcontainere laget for å kunne heve motorene uten å påføre dem ytterligere skade. I tre uker jobbet teamet fra Bezos Expeditions sammen med mannskapet om bord på «Seabed Worker». På turen fant de flere F1-motorer på vel 4000 meters dyp.
– Under oppdraget var det uklart fra hvilken Apollo-ferd motorene stammet fra, men det ble senere bekreftet at noen av rakettdelene
som ble hevet samsvarte med serie-nummeret fra Apollo 11, forklarer Gaupås.

Hele prosjektet ble senere tildelt pris fra Explorers Club for «an outstanding feat of exploration» under en middag med 1500 gjester på Hotel Waldorf Astoria. Prisutdeler var Buzz Aldrin, andremann på månen. Bildet av crewet som var med på oppdraget henger nå på veggen i «Explorers Club» sitt lokale i New York.

Interesse for skipsvrak
Seabed begynte med dypvannsoperasjoner allerede i 2010. Grunnleggeren Hans Gravdal hadde en stor interesse for skipsvrak, og ville ha en båt som kunne kombinere dypvannsjobber
på vrak kombinert med olje og gass. De fikk sin første båt «Seabed Worker» levert i mars 2009.
– Timingen var vel ikke den beste, midt i finanskrisen, og for å tjene penger og ha en sunn økonomi må man ha mer enn ett fartøy. Han valgte derfor å selge selskapet til Swire Pacific Offshore i 2012, forteller Gaupås, som har vært med siden starten i 2008.


Siden har Swire Seabed fått fartøyene «Seabed Prince» (2012) og «Seabed Supporter» (2013). Sistnevnte er utleid til BP i Det kaspiske hav der de også har et kontor med ti ansatte.
Ingeniørene hos Swire Seabed designer derfor en god del verktøy «inhouse», og tar med seg den operasjonelle kompetansen og erfaringene de har inn i designprosessen.
Det medfører at de sparer mye tid på engineering samtidig som de får høy kvalitet på verktøyene de designer og produserer. Noen av fartøyene har også et eget fibertau som går til 6500 meter og kan heve laster opp til 28 tonn. Selv om selve arbeidet kan sammenliknes med annet arbeid på havbunnen, har de ansatte i Swire Seabed en ekstra interesse av for vrakjobbing.
– Jeg vil si at 95 prosent av alle ROV-pilotene har interesse for det. Det er litt kulere å finne sølv enn å åpne en ventil på havbunnen. Det er skikkelig skattejakt. Man trenger ikke motivere folk til det, sier Eide, som selv har bakgrunn fra Forsvaret.


Gaupås har jobbet i bransjen i 19 år og har selv vært med på en del av vrakjobbene. Han kan bekrefte at det er en spesiell stemning om bord under slike uvanlige oppdrag.
– Det er veldig intenst når det står på. Så lenge man ikke har funnet noe blir det veldig lange dager, der man hele tiden tenker på hvordan man kan gjøre ting bedre. Da er det tilfredsstillende når vi finner det vi leter etter, sier Gaupås.

 

FAKTA SWIRE PACIFIC LTD
* Familieeid selskap etablert i Liverpool i 1816.
* Notert på Hong Kong- børsen og har 120 000 ansatte globalt, deriblant innen hotell, fly, te og maritim virksomhet.

FAKTA  SWIRE PACIFIC OFFSHORE
* Har 3000 ansatte globalt og til sammen 100 fartøyer. Har kontorer i over 20 land.

FAKTA SWIRE SEABED
* Etablert i 2008, oppkjøpt av Swire i 2012. 100 prosent eid av Swire Pacific Offshore. Holder til i Sandviken i Bergen med 30 onshore ansatte, i tillegg kommer maritimt mannskap og ROV-personell. Selskapet opererer i dag tre fartøy, Seabed Worker, Seabed Prince og Seabed Supporter samt 11 ROVer.