TMS - for sikker og effektiv ROV operasjon

TMS’er generelt får ofte lite oppmerksomhet i forhold til ROV’er, men er likevel et viktig element for å oppnå effektive og sikre ROV operasjoner.

Hva er en TMS 

TMS, Tether Management System, er en subsea vinsj med tilnærmet vektnøytral kabel, hvor den primære hensikten er å gi ROV’en størst mulig frihet til manøvrering og jobbutførelse. TMS og ROV blir sjøsatt og heist ned til arbeidsdybde ved hjelp av en stålarmert løftekabel. Ved noen anledninger er det hensiktsmessig å operere ROV uten bruk av TMS som for eksempel i forbindelse med kartlegging og rørinspeksjon hvor rask fremdrift over lange distanser er avgjørende. I slike tilfeller opererer ROV med stor offset til moderfartøyet, noe som gjør bruk av TMS utfordrende. For de fleste oppdrag med arbeidsklasse ROV’er er bruk av TMS viktig av mange årsaker.  

 

Hvorfor TMS 

Det sier seg selv at for en ROV som skal utføre delikate operasjoner med manipulator eller andre verktøy så er det viktig med størst mulig stabilitet og frihet for manøvrering, spesielt om man skal inn i strukturer eller andre steder med vanskelig tilkomst. Det at ROV’en kan bruke sine krefter på posisjonering i stedet for å dra på en tung stålarmert kabel gir store fordeler. 

Operasjoner med TMS gir også økt sikkerhet, spesielt i forbindelse med sjøsetting og ombordløfting. ROV’en er tilnærmet vektnøytral i vann, når den treffer vannet vil den i utgangspunktet flyte som en dupp. Det er da en stor fordel med TMS, som ofte veier 2-3tonn i vann. Denne vil raskt presse ROV’en ned i vannet og redusere faren for slakk løftekabel med dertil uønskede rykk krefter i kabelen. Videre vil TMS’en bidra til at man kommer raskere ned til arbeidsdybde, noe som kan bidra til betydelig tidsbesparelse, spesielt i forbindelse med dypvannsoperasjoner ned til 6000m havdyp. 

 

Hydraulisk vs. Elektrisk TMS 

Kystdesign tester i disse dager ut sine to nyutviklede elektriske TMS’er som er en del av ZEEROV systemene som skal mobiliseres på de nye USV’ene, ubemannede overflate fartøyer, til Reach Subsea. Disse TMS’ene er svært kompakte for å kunne benyttes om bord i USV fartøyene som er bare 24m lange. Kystdesign har tidligere utviklet TMS med hydrauliske motorer for trommel drift, tension hjul og latch, men til denne leveransen ble den for stor og vi måtte tenke nytt. Samspillet mellom trommeldrift og “tension” hjul er viktig for å oppnå skånsom håndtering av kabelen, samt korrekt spoling på trommelen. Det er også viktig at man har tilstrekkelig med krefter til å trekke inn en eventuelt «død» ROV, men samtidig skal den ha en lastgrense slik at den spoler ut om denne grensen overstiges. Dette viser at samspill og korrekt konfigurering av motorene er avgjørende for god driftssikkerhet og lang levetid på kabelen. Og det er her el-motorene kommer til sin rett, ved at disse har en rekke reguleringstekniske fordeler som hydraulikkmotorene ikke har. Inverterstyringene som vi har utviklet for både thrustere og TMS-motorer gir mulighet for full kontroll på både omdreiningshastighet og moment, noe som gir bedre reguleringsmuligheter sammenlignet med bruk av hydrauliske motorer og ventiler. 

Som en ekstra sikkerhet har vi på alle våre TMS’er en lastcelle som måler kontinuerlig strekkraft i kabelen. Dette var i utgangspunktet ment som en sikkerhetsfunksjon, men i praksis er dette noe operatørene bruker aktivt for å vurdere behov for inn/utspoling av tether i operasjonen.

 

Fremtidens TMS 

Kystdesign har erfart at det å jobbe inn mot ulike subsea bransjer kan være svært utviklende. Leveranser til havforskningen utgjør en liten del av omsetningen vår, men utgjør samtidig en betydelig driver for teknologien vår. Det største teknologispranget havforskningen har bidratt til er videreutvikling av ROV og TMS tilpasset operasjoner ned til 6000m dybde. Annen funksjonalitet som har kommet gjennom dette samarbeidet er verktøyskuff på TMS samt lys og kamerabommer på TMS-rammen som muliggjør observasjon av ROV operasjoner fra fugleperspektiv. 

Etter hvert som det blir mer vanlig å operere ROV’ene fra kontrollsenter på land samt at ROV’ene også kan operere fra ubemannede båter i lange perioder uten tilsyn, kan markedet for et verktøymagasin på TMS’en bli enda mer aktuelt. 

Som nevnt tidligere får TMS kanskje ufortjent lite oppmerksomhet i forhold til ROV. Per i dag er den en viktig brikke for gjennomføring av suksessfulle ROV operasjoner. Kanskje vil den kunne bli en enda viktigere faktor for effektivisering av fremtidens ROV operasjoner.  

Kystdesign sin visjon er å «forenkle og forbedre globale ROV-operasjoner», TMS’en er absolutt et viktig element i denne sammenheng.